dimarts, 8 de febrer del 2011

"Sense cadires això hagués estat Benidorm" [Crònica]

L'Auditori Enric Granados de Lleida va acollir dissabte la presentació de la Guia d'Aplecs de la Sardana d'enguany
Era una presentació en què se sabia tot. Sobre la Guia, que se n'editaven 20.000 exemplars, que inclou 178 aplecs, el contacte d'algunes cobles, altres actes dedicats a la sardana... Sobre l'acte, que es basava en un concert de la Bellpuig Cobla, que hi hauria la flamant directora dels serveis territorials de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Carme Vidal; la quarta tinent d'alcalde, Montse Parra, amb altres regidors i tot de representants d'ens federatius del moviment sardanista organitzat, que al final hi hauria un refrigeri. Era tot ben previsible. O això semblava.
Per saber-se, enguany no s'havia mantingut ni l'única incògnita que hi havia en edicions passades: el disseny de la portada. La Federació Sardanista de les Comarques de Lleida ja l'havia penjat al Facebook el 24 de gener, amb el desconeixement de l'ens de Catalunya que, dijous passat, encara volia crear espectatives mostrant-ne un trosset i amb un "heus ací un detall de la portada de la Guia d'Aplecs d'aquest any. No teniu ganes de veure-la sencera?".
Sortien a l'escenari Josep Maria Mas i Teresa Prats, del Grup Sardanista Balàfia de Lleida, que exercien d'amfitrions i de conductors de l'acte. Repàs per la trajectòria de la Bellpuig Cobla i comença el concert. Ara 'Èxtasis', de Vicenç Bou; després 'Reina de les flors', de Josep Serra, i, en acabat, 'L'encís del mar', de Josep Prenafeta. I abans de la sorpresa, 'Lleidatana' de Manuel Oltra.
Abans i tot de l'estrena, Sígfrid Galbany, a la platea, ja va rebre l'escalf del públic, a petició del presentador. La cobla va tocar 'Engresca't a ballar'. Mas va sortir per primer cop -que no el darrer- del guió: "sé que això és un concert però som més aviat gent d'aplecs que ens agraden els concerts". Amb això va demanar un repicó. I Concepció Ramió es va posar altre cop davant la formació musical. Ovació. "Ja tenim una altra sardana per a aplec", diu Mas. La composició, d'encàrrec, porta per títole el lema que el Grup Sardanista Balàfia empra en totes les seves comunicacions. Galbany ha escrit un tema de tall popular que no destaca per les seves noves aportacions en l'àmbit musical sinó per una intensitat que farà moure de valent els balladors.
Després d'haver sortit de la pauta calia retornar-hi: 'Scherzo per a cobla', de Josep Maria Vilà i Gandol. El públic estava entregadíssim. No hi havia aplaudiments, eren petites ovacions. Fins i tot, alguns van aprofitar per iniciar-ne una aprofitant un silenci de 'L'auca del senyor Esteve', de Jordi León. I després: "Què? Ja s'acabat. Suposo que espereu la propina", Mas es va dirigir a una sala que li va respondre: "Sí!". I ho van demanar a la cobla amb aplaudiments. El regal: 'Lleida, Ciutat Pubilla de la Sardana', de Ricard Viladesau, amb motiu dels cinquanta anys de l'efemèride. Abans, però,  Mas va saludar des de l'escenari a Sebastià Gràcia, l'activista que encapçala la commemoració, i al compositor Josep Prenafeta. Tots dos, entre el públic. El presentador va tornar a fer l'ullet als assistents: "si no hi hagués hagut les cadires això hagués estat Benidorm", en al·lusió als que seguien el ritme de la música amb el cos.
El públic ja havia aplaudit i els impacients pel pica-pica ja s'havien posat l'abric quan la Bellpuig Cobla, encara a l'escenari, va sorprendre tothom amb 'La Santa Espina'. Un clam general. Els que es quedaven asseguts, es van posar dempeus. La peça d'Enric Morera va recobrar un sentit d'himne, només faltava la mà dreta sobre el cor o els punys alçats. Als moments vibrants de l'obra, acompanyament amb palmades. Tot plegat va fer posar la pell de gallina als més escèptics sobre aquest tipus de final en aquest tipus d'acte sense un contingut polític o nacional explícit. En acabar, una ovació que superava en escreix totes les anteriors. Aplaudiments enèrgics, xiulets d'aprovació, crits... amb un nivell de decibels que poques vegades s'ha pogut viure a l'Auditori Municipal Enric Granados.
La sala tampoc ha vist gaires vegades tant de públic en cap dels actes rutinaris dedicats a la sardana. Tres-centes seixanta-cinc persones, tantes com dies té l'any al qual està dedicat la Guia d'Aplecs de la Sardana. El doble de la majoria d'actuacions del gènere i el quàdruple de l'actuació de la Simfònica de Cobla i Corda de Catalunya del novembre del 2009.
Eren quarts de deu i alguns van menjar quatre coses i van marxar, que hi havia partit del Barça.

Retallada de despeses
Per fer la Guia d'Aplecs de la Sardana 2011 menys costosa, la maquetació interior s'ha fet des de la secretaria de la Federació Sardanista de Catalunya. En aquesta edició només s'ha contractat l'agència I+Disseny per a la portada. L'empresa de la filla de Bartomeu Duran, president de l'ens federatiu, rep l'encàrrec del disseny de tots els fulletons dels actes organitzats per la Federació Sardanista de Catalunya, dels tríptics dels cicles de ballades que coordina o de la pàgina web del seu departament de premsa, entre altres.
La presentació de la Guia d'Aplecs va suposar l'obertura de l'auditori -amb les despeses de personal, electricitat i manteniment, fet pel qual la Paeria té establert de fer pagar una taxa de 439 euros a les entitats culturals i de 2.555 euros a les empreses-, la contractació de la cobla, el pica-pica, l'edició d'impremta de programes de mà a dos colors -basat en el disseny de la portada de la Guia- i la compra expressa de dues pantalles enrotllables -amb el disseny del programa de mà- d'ús únic per a l'acte: una per al vestíbul i una altra per a l'escenari.

[Imatge 1: Portada de la Guia d'Aplecs amb el públic de fons.
Imatge 2: Josep Maria Mas i Teresa Prats presentant l'acte.
Imatge 3: El públic format per 365 persones va estar entregat.
Imatge 4: La Bellpuig Cobla en un moment del concert./
TOTES LES FOTOS: ALBERT FONT-TARRÉS
Imatge 5: Disseny de la Guia d'Aplecs]

· Notícia anterior: