CREUANT va arribar ahir a la xifra gens menyspreable de 777 seguidors a la pàgina del Facebook. Just diumenge, el setè dia de la setmana. I és que el set és part de la nostra cosmovisió: set són les notes musicals, set són els cels de l'islamisme, set són els pecats capitals del cristianisme, set són els braços del menorà jueu, diuen que set són les vides del gat, el temor dels pitagòrics...
Més enllà de l'anècdota, quan els grans moviments d'aquesta societat nostra passen per Internet trobem uns quants casos ben exemplars de la conquesta de la xarxa per part de les cobles o del moviment sardanista organitzat. I, en alguns d'aquests, amb una voluntat d'abastar nous públics.
Sense anar més lluny, fa pocs dies la Cobla Sant Jordi-Ciutat de Barcelona va aprofitar-se de Twitter per anunciar que tindrà nou director titular. Aquest mateix mes, la Cobla Contemporània va fer saber a través de Facebook que participaria de la gala dels Premis Gaudí de cinema*. Aquest hivern, s'han realitzat dos audiovisuals promocionals que no haurien de ser flor d'un dia: el de la Cobla Marinada per a l'espectacle 'Música de Nino Rota' o el de l'Agrupació Sardanista Tarragona Dansa per al concert 'Cobla&Swing'. Potser el proper pas seria fer habituals els videoclips de sardanes més amb un tractament del llenguatge que superi els voluntariosos vídeos que ja es poden trobar al Youtube, que no deixen de ser un primeríssim pas però que aviat caldria complementar amb produccions professionals. Igual d'important és poder escoltar sardanes i formats lliures per a cobla en aplicacions com Spotify o a Goear.
L'augment de la presència a Internet és clau. I no només això, cal fer-la amb cara i ulls**. Perquè no es fa només per als de casa sinó per a tot el món. Malgrat que existeix una escletxa digital que no permet la igualtat en l'accés a la tecnologia, des de diferents punts del planeta es pot accedir a allò que hi pengem. Només com a exemple: en un any d'existència, CREUANT ha estat llegit des dels EUA, el Canadà, Suïssa, Alemanya, Regne Unit, Rússia, Letònia, Portugal, Brasil, Singapur, Letònia, Bèlgica, el Japó, Argentina, Sèrbia, Mèxic, Croàcia, Moldàvia, Països Baixos, Xile, Austràlia, Luxemburg, Àustria, Montenegro, Lituània, Polònia, Itàlia, Panamà, Eslovàquia, Dinamarca, Austràlia, Corea, Angola, Colòmbia, Perú, Aràbia Saudita, Romania, Turquia o Puerto Rico.
Hi ha una línia de progressió que cal mantenir. 777: estem guanyant el primer set del partit amb set d'arribar al setè cel. Cal marcar-nos nous reptes. Gràcies per ser-hi!
_______________
* Per cert, arran de l'anunci vam consultar-ho directament amb l'empresa Román y Asociados, que porta les relacions amb la premsa de l'Acadèmia del Cinema Català, per poder confirmar-ho. Ens van demanar que ho féssim per escrit i encara ara no han respost. Sort que cinc dies més tard vam poder veure la gala -i les dues intervencions de la Contemporània.
** CREUANT no és pas el millor exemple d'imatge atractiva i accessibilitat. 'Mea culpa'. És un projecte la continuïtat del qual penja sempre d'un fil: a diferència d'una cobla que cobra per les seues actuacions i dels ens federatius o de les agrupacions sardanistes que reben quotes dels seus associats i subvencions, s'estan servint uns continguts periodístics gratuïtament i sense publicitat.
[Foto: Albert Font-Tarrés]