ALBERT FONT-TARRÉS
La Unió de Colles Sardanistes de Catalunya ha confiat l'organització del Campionat de Catalunya de punts lliures a l'Agrupació Sardanista d'Igualada. El concurs reunirà 19 colles, dissabte a les deu de la nit, al pavelló de les Comes. Volen que sigui un “espectacle” però volen mantenir la sorpresa fins a l'últim moment. Tot i així, Toni Valls ens desvetlla alguns elements.
· Què s'hi podrà trobar a la final d'enguany?
Ve a seguir, en certa manera, la línia de les darreres edicions, que és un format de concurs-espectacle. Però sí que hem intentat donar-li una volta de clau més i, sobretot, la posada en escena, que serà molt espectacular, amb actuacions...
· Aquí entraria Jordi Pessarodona de 'Gog i Magog'?
Aquest any a l'hora de plantejar-nos com faríem el concurs, ens vam preguntar com ens veien la gent no-sardanista però que han fet de la cultura popular un dels eixos de la seua vida. I d'aquí la direcció artística de Jordi Pessarodona. Les actuacions intermèdies seran o no de 'Gog i Magog', hi haurà grups convidats. Aquest és un dels elements que mantenim amb la sorpresa. Que cadascú imagini o esperi el que vulgui.
· Quin estil d'actuacions hi pot haver? Seran més aviat musicals, teatrals...?
Jo crec que el que hem muntat aquest any és difícil que el públic s'ho esperi. Mantenim en certa manera el que ve sent d'altres edicions però li hem donat un gir i un aire totalment nou. Serà teatre, serà música, serà dansa...? Jo crec que no hi haurà res de tot això i alhora hi serà una mica tot. Crec que hem fet una aposta atrevida, hem intentat imaginar un format nou i a partir d'aquí, a veure què n'opinem tots i què en treiem. Crec que està bé mantenir la sorpresa.
· Es mantindran els jocs de llums?
La posada en escena és una de les apostes d'aquest any. Normalment la infraestructura d'un pavelló et limita molt per poder jugar amb la il·luminació però hem intentat tenir-ho una mica tot en compte. Des de la il·luminació, el so, els espectacles intermedis... Busquem donar-li un aire nou.
· A diferència dels altres anys, la interpretació de les sardanes de concurs serà amb una cobla en directe. Això no pot ser un punt que vagi en contra les colles, que han estat assajant a partir d'un enregistrament.
És cert que és un perill però des de l'organització ens vam plantejar que, en el fons, separar sardana i cobla no tenia gaire sentit. Per les colles sí que és més fàcil competir amb un ritme que han assajat prèviament, com és el cas de les darreres finals, però l'aposta per la música en directe crèiem que era necessària per recuperar una de les essències de la sardana com és la cobla. I, en el fons, les colles estan acostumades en qualsevol concurs o en qualsevol ballada de plaça de ballar al ritme que toca la cobla. La cobla intentarà seguir el compàs més o menys el mateix que el de l'enregistrament amb el qual han assajat les colles, no anem a posar-ho difícil però sí que requerirà una certa adaptació.
· Per què la Bellpuig Cobla i no una formació més propera d'Igualada?
Últimament hem tingut algun contacte amb ells, ens semblava una colla seriosa de prou qualitat... Les sardanes que s'interpretaran, sobretot 'Llei de Murphy', que és obligada de fiscorn, eren complexes i, per tant, creiem que la Bellpuig Cobla reunia les característiques de qualitat i que els músics estiguessin disposats a col·laborar en qualsevol moment de l'acte, si fes falta.
· Quin és el paper que han jugat l'Agrupació Sardanista d'Igualada, la Unió de Colles Sardanistes i Amunt Produccions? Quin és el paper de cadascun?
Quan la Unió de Colles Sardanistes va confiar en nosaltres per organitzar aquesta final, sempre hem tingut molt clar la separació entre l'aspecte competitiu i l'aspecte artístic o de l'organització de l'acte. L'àmbit competitiu ha quedat tot per a la UCS, nosaltres no ens hi hem posat per res. De fet, no sabem ni quins jurats ens vindran o la posició de les colles sobre la pista. I pel que fa a tot el que és el format de l'espectacle, la veritat és que ens ha deixat total llibertat. Ho hem anat consensuant però no hi hagut pegues per part seva i ho han anat veient amb bons ulls. A partir d'aquí, hem anat treballant amb Gog i Magog i Amunt Produccions per elaborar el guió, encara que és cert que Gog i Magog i Amunt Produccions ho han acabat definint més.
· Quin és el paper que té la figura director artístic que heu afegit enguany?
Estem acostumats a introduir variacions molt concretes: “tenim això i canviem això i això”. I si ens plantegem de posar-ho tot de potes enlaire i mirar d'innovar d'alguna manera. Jordi Pessarrodona s'ha mirat els videos d'edicions anteriors, ha volgut conèixer a fons el funcionament de les finals i dels punts lliures. I, a partir d'aquí, proposar com reformular l'edició del 2010. La seva feina ha estat: primer, conèixer; després, proposar i, finalment, és qui coordinarà totes les actuacions i que funcioni aquell dia.
· A quin públic va dirigit?
Cal tenir en compte que és un concurs i els dansaires han de gaudir, que aniran allà a competir, cal no oblidar-ho però que, alhora, gaudeixin al màxim d'una data que es podria considerar com el tancament de l'any competitiu. El públic que s'atansi al pavelló veurà un espectacle nou i veurà una cosa diferent a la que espera. El format que hem plantejat va molt orientat o el podria rebre molt bé aquell públic que és escèptic amb la sardana, que la crítica, que se'n manté al marge...
· Heu buscat un pavelló significatiu per a l'esport com és les Comes o ha vingut per la disponibilitat d'instal·lacions?
Les dues coses. Quan ens vam plantejar on ho fèiem, les instal·lacions d'Igualada són les que són i teníem un parell o tres d'opcions. Per dimensions, per cabuda, tot ens dirigia cap a la pista d'hoquei. Però, tot i així, la significació i la rellevància del fet que allà s'hi competeix en la màxima categoria d'hoquei patins com perquè hi puguin competir també les millors colles de Catalunya.
[Fotos: Ona Estapé]
Elements relacionats:
· “Estem encantades de jugar a les Comes” [Entrevista a la capitana de l'Igualada Hoquei Club] (20/11/2010)
· Compte enrere per al 'concurs-espectacle' (15/10/2010)